Fii prudent.
Protejează-te de fraude.
Învaţă să descoperi, să notifici şi să previi frauda.
Pentru aceasta am pregătit special pentru tine instrucţiuni practice care te ajută să depistezi și să previi fraudele.

Câștiguri

De regulă, primeşti un SMS sau un apel de la cineva care se prezintă a fi reprezentantul unui operator mobil, unui canal de radiodifuziune sau altă companie şi eşti anunțat că ai câştigat - un telefon, aparate de uz casnic, sejur la mare sau chiar o mașina. Pentru a le primi, ţi se cere să faci un transfer de bani pe anumite conturi bancare sau să cumperi cartele de reîncărcare şi să suplineşti un cont, sau să dictezi codul de reîncărcare.

Cum eviţi?

  • Dacă ai fost anunțat că ai câștigat, nu suna îndată numărul din mesaj, concretizează informația despre organizarea tombolei la organizatorul acesteia
  • Nu transfera bani pe conturile bancare ale persoanelor necunoscute
  • Verifică în prealabil informația la Serviciul Suport Clienți 777
  • Iar dacă participi la un concurs Orange, să ştii că noi niciodată nu solicităm să expediezi coduri de reîncărcare sau să transferi bani pe alt număr în schimbul premiului

Apeluri şi SMS de la numere necunoscute

Apeluri necunoscute

Pe telefon la "apeluri ratate" vezi că ai fost sunat de pe un număr necunoscut, de regulă de peste hotare. Când suni înapoi, se include o melodie sau un robot îţi sugerează să aştepţi pe linie. Ca rezultat, nu răspunde nimeni şi eşti taxat pentru apelul internațional efectuat.

Cum eviţi?

  • Nu suna înapoi numerele necunoscute (îndeosebi internaționale)
  • Concretizează pe site-ul oficial sau la Serviciul Suport Clienți costul minutului de apel
Suna-mă…

Clienții Orange primesc tot mai des mesaje SMS de la numere necunoscute, de obicei internaționale.

Textele mesajelor sunt diferite, de multe ori intrigante, însa în toate cazurile se solicită de a suna la numărul indicat în mesaj sau la numărul de la care s-a transmis mesajul.

Cei care vor apela aceste numere riscă să piardă banii sau minutele din cont, pentru că vor fi facturați, la fel ca pentru apelurile internaționale la tarif standard.

Aceste tentative de frauda sunt întreprinse de persoane necunoscute, care urmăresc înșelarea clienților şi obținerea câștigurilor ilicite prin diverse metode. Cei care recepționează asemenea mesaje, sunt îndemnaţi să le ignore.

Cum eviți?

  • Îţi recomandăm să nu efectuezi apeluri la numere internaționale necunoscute
  • Verifică preventiv informația la Serviciul Suport Clienți 777
SMS de la numere necunoscute

Orange atenţionează privind noi tentative de infectare cu viruşi a telefoanelor de tip Smartphone, întreprinse de escroci prin intermediul mesajelor scurte (SMS), ce conţin link-uri spre sursele de infectare. Făcând clic pe link-ul din mesaj, virusul se instalează pe telefon. Ulterior, telefonul infectat trimite automat mesaje, conţinând link-uri similare, către toate contactele din agenda telefonică a abonatului. Astfel, poţi primi un mesaj cu asemenea link chiar de la un prieten. Un asemenea mesaj poate conține o frază inofensivă, de exemplu, "Uite, poza mea pentru tine", "uite ce link", “Get IMO for free”. Făcând clic pe link-ul din mesaj, virusul se instalează pe telefonul dumneavoastră, ca mai apoi să acceseze informația personală din memoria telefonului (agenda telefonică, poze, notițe, e-mailuri, parole, mesaje, datele cardurilor bancare etc.) precum și să trimită virusul către toate contactele din agenda telefonului, punând în pericol persoanele apropiate.

Cum eviţi?

Pentru a te proteja împotriva viruşilor, Orange recomandă să manifeşti vigilenţă, atunci când primeşti un SMS care conţine link-uri la diferite site-uri, chiar dacă primeşti mesajul de la cineva în care ai încredere. Nu urma link-urile din SMS-uri înainte de a te asigura, că mesajul este trimis conştient de cineva cunoscut.

Securitatea telefonului tău.

Ce poţi face pentru a păstra telefonul în siguranță?

  • Setează parola de blocare a telefonului
  • Modifică PIN codul inițial setat pe cartela SIM
  • Nu păstra detalii personale, cum ar fi parole sau coduri PIN în mesaje SMS, e-mailuri sau notițe
  • Deconectează Bluetooth-ul atunci când nu îl utilizezi
  • Nu lăsa fără atenție telefonul mobil cu cartela SIM

 

Aplicații şi sisteme de operare

  • Nu permite niciodată instalarea aplicațiilor sau fișierelor din surse necunoscute, cum ar fi aplicațiile Android, cu excepţia celor din Android Market
  • Actualizează sistemul de operare atunci când este lansată o nouă versiune

 

Fii atent dacă vrei să vinzi telefonul

  • Dacă doreşti să vinzi telefonul, asigură-te că ai făcut setarea inițială a parametrilor (factory reset). Aceasta va curăţa telefonul de orice conținut asociat de tine - vei găsi această opțiune în meniul setărilor telefonului

 

Dacă pierzi sau ţi se fură telefonul

  • Contactează cât mai urgent posibil Serviciul Suport Clienți Orange, pentru a bloca apelurile de ieșire şi/sau cele de intrare.
    1. de pe un telefon Orange, formează (777)
    2. de pe un telefon fix, formează (022977777)
  • Înainte de blocare, poţi solicita la Serviciul Suport Clienţi să lase apelurile de intrare active pentru câteva ore. În acest fel, ajuţi persoana care dorește eventual să îţi restituie telefonul să te găsească mai ușor. Expediază de la alte numere Orange, mesaje cu numărul tău de contact, pe telefonul mobil pierdut.
    Exemplu de mesaj: "Sunaţi, vă rog, nr. XXXXXXXXX pentru a-mi returna telefonul. Mulțumesc!"
  • În caz de furt, depune de urgenţă o cerere la Comisariatul de Poliţie, preferabil, în sectorul în care ţi s-a sustras telefonul. Dar, trebuie să știi că ţi se va cere să indici în cerere IMEI-ul telefonului.
    IMEI-ul este un număr de serie, pe care îl are numai telefonul tău şi pe care trebuie să-l cunoşti din timpю
    Culege 06 pentru a afla IMEI-ul telefonului. Notează numărul care apare pe ecran într-o agendă, de exemplu, şi păstrează-l la îndemână.

Pentru mai multă siguranţă, este bine să ceri o copie a cererii, după ce aceasta a fost înregistrată.

Dacă ai găsit cartela SIM şi doreşti să deblochezi apelurile de ieșire/intrare, te poţi adresa la orice magazin Orange cu buletinul de identitate.
Dacă nu ai recuperat cartela SIM pierdută, te poţi adresa la orice magazin Orange cu buletinul de identitate pentru a primi un SIM nou.

Securitatea pe rețelele sociale

Rugăminți de la prieteni prin rețele de socializare

« „Mâine revin în Moldova. Pune, te rog, pe numărul … 100 lei, ca să pot suna, apoi îţi întorc banii” ». Subiectul SMS-urilor cu rugăminți poate fi diferit, scopul este să te facă să pui bani pe alt cont, fără a sta pe gânduri. Iar ca să te convingă definitiv, escrocii ţi se pot adresa chiar şi pe nume, pe care îl pot afla pe căi de la care nici nu te-ai așteptat.

  • Încercă să suni înapoi persoana de la care ai primit SMS sau rudele apropiate care s-ar afla în primejdie şi convinge-te că informația este adevărată

Protejează-ţi confidențialitatea

Dacă participi în forumuri publice, camere de chat sau utilizezi rețele sociale, trebuie să fii conștient că orice informație pe care o postezi, poate fi citită, colectată sau utilizată de către alți utilizatori, inclusiv pentru a-ţi trimite mesaje nesolicitate. Responsabilitatea pentru accesul sau utilizarea informației pe care alegi să o împărtăşeşti cu alții, o poartă fiecare personal.

  • Te îndemnăm să nu împărtăşeşti informațiile tale. personale (de exemplu, numele, numărul de telefon, adrese, parole, etc.) pe aceste site-uri

Felicitări video, aplicații vesele, jocuri pe rețelele sociale - astfel de distracții devin tot mai populare. Atenție mare la detalii. Condițiile scrise foarte mărunt ar putea spune că accepți să oferi acces la datele personale sau ţi se cere numărul de telefon.

Securitatea ta online

Telefoanele inteligente şi tabletele devin tot mai populare şi e bine să fim atenți la pericolele care pot apărea în utilizarea lor.

Aplicații false

Aplicațiile descărcate de pe diferite site-uri sau link-uri dubioase pot determina ca Smartphone-ul sau tableta să facă ceva fără știrea ta, de exemplu să efectueze apeluri spre numere cu suprataxă, să expedieze mii de mesaje la numere necunoscute. Unele aplicații false pot pot crea defecțiuni în funcționalitatea telefonului sau pot "fura" date personale.

  • Descarcă aplicații numai din surse de încredere care au deja comentarii pozitive din parte utilizatorilor
  • Instalează pe telefon un program antivirus autorizat
  • La descărcarea conținutului mobil din resursele Internet, citeşte cu atenție condițiile de utilizare şi orice informație marcată cu simbolul *

 

E-mail fraudulos sau scheme „phishing”

Phishing (din engleza "pescuit") este un mijloc prin care escrocii adună informații senzitive, inclusiv informațiile financiare sau a conturilor online, cum ar fi numele de utilizator şi parola, numărul, data nașterii sau datele cardului bancar, pentru a fi utilizate în comiterea diferitor tipuri de fraude sau a altor infracțiuni.


Cele mai multe cazuri de phishing au loc prin utilizarea frauduloasă a e-mailului, deși această fraudă poate să apară, de asemenea, prin SMS sau prin poştă. Aceste e-mailuri frauduloase de multe ori au scopul de a crea un sentiment de urgenţă pentru consumator, cerându-i să ia măsuri imediate. De exemplu, ei pot cere consumatorilor să "actualizeze imediat informațiile personale ale unui cont " sau "să plătească imediat pentru un serviciu, urmând un link web." Aceste e-mailuri frauduloase pot părea a fi de la companii legitime, cu care te ciocneşti regulat. De multe ori acestea includ logo-uri ale companiei sau instituției care par a fi autentice, şi poate include link-uri web şi informații grafice care te determină să crezi că ele sunt cereri legitime de informații cu caracter personal.

Cum eviţi?

Orange nu îţi solicită niciodată proactiv datele tale cu caracter personal prin e-mail, rețele sociale sau prin alte tipuri de mesaje.

Dacă primeşti un e-mail suspect pretins să fie trimis de la Orange:

  • Nu răspunde la e-mailul suspect şi nu deschide atașamente. În schimb, contactează Orange direct şi asigură-te că e-mailul este legitim
  • Nu face clic pe orice link-uri web incluse în e-mail, chiar dacă se pare autentic, şi nu solicita nici o informație cu caracter personal

Ca şi Orange, cele mai multe companii de renume nu vor expedia e-mailuri care îţi vor solicita informații personale sensibile. Fii întotdeauna suspect la cereri nesolicitate şi nu furniza orice informații personale ca răspuns la e-mailuri.

Securitatea ta pe WiFi

Wi-Fi public, din localuri de exemplu, poate fi nesecurizat şi atunci e ușor ca datele personale să fie furate.

Dacă utilizezi o rețea Wi-Fi nesecurizată şi te conectezi la un site necriptat sau un site care folosește criptare doar pe pagina de sign-in, informațiile tale personale (parole, date financiare, contacte, fotografii, etc.), ar putea fi în pericol.

  • Încearcă să eviţi site-urile care solicită să te autentifici atunci când utilizezi Wi-Fi gratuit
  • Evită trimiterea de parole, datele cardului bancar sau alte informații financiare într-o rețea Wi-Fi publică nesecurizată
  • Păstrează întotdeauna software-ul anti-virus actualizat, permițând-ui să se actualizeze ori de câte ori este nevoie
  • Nu sta logat permanent în conturile tale. Când ai terminat să foloseşti un cont, deconectează-te în mod corespunzător înainte de a introduce o nouă adresa Internet în browser
Versiunea Desktop